Oficial, ma uit mult prea mult pe Discovery! In loc sa dorm! Ma toaca
colega de camera cand vine acasa! Iritata ca nu am mai prins How it`s
made la TV, am cautat pe net. Am gasit o emisiune, care m-a facut
curioasa in legatura cu...anvelopele!
Procesul de productie
al anvelopei incepe cu selectia diferitelor tipuri de cauciuc, rasini
speciale, negru de fum, pigmenti, antioxidanti, bioxid de siliciu si
alti aditivi care se vor combina pentru a conferi caracteristicile
dorite. Pentru fiecare din componentele principale ale anvelopei se
folosesc compusi diferiti.
Un malaxor combina diferite materii
prime pentru fiecare compus pana se obtine o pasta omogena, de culoare
neagra, avand consistenta gumei de mestecat. Pentru a asigura faptul ca
amestecul este asa cum trebuie, acest proces este supravegheat
computerizat. Materialele compuse sunt trimise apoi spre a fi formate in
flancuri (pereti laterali), benzi de rulare si alte componente ale
anvelopei.
Asamblarea anvelopei poate incepe. Primul compus care
intra pe masina de produs anvelope este cauciucul interior. Stratul de
etanseizare este fabricat dintr-un cauciuc care opreste trecerea apei si
aerului si care va lua forma unui tub interior inlocuind functiile
camerei la anvelopele clasice. Dupa ele se fabrica carcasa si
breakerele (numite si centuri), in general fabricate din otel si
poliester. Ele dau rezistenta anvelopei, dar si flexibilitate.
Breakerele trebuie taiate si montate la dimensiuni si unghiuri precise,
specificate in proiectul anvelopei, pentru ca aceasta sa aiba
caracteristicile de manevrabilitate si tinuta de drum urmarite.
Urmeaza
montarea talonului, adica doua inele formate din impletituri de sarma
de otel imbracate in bronz. Talonul asigura etanseitatea imbinarii
anvelopei cu janta. Banda de rulare si peretii laterali (flancurile)
sunt apoi pozitionate deasupra breakerelor si carcasei si presate
puternic. Rezultatul este o anvelopa "necoapta" care nu a fost supusa
inca vulcanizarii.
Ultimul pas este vulcanizarea. Adica un fel de
calire, daca imi dau seama bine. Anvelopa este plasata intr-o matrita
si umflata pentru a forma profilul benzii de rulare si marcajele de pe
exteriorul flancului. Intreg ansamblul este incalzit apoi la peste 150
de grade Celsius timp 12-15 minute pentru a vulcaniza cauciucul. Acest
interval de 12-15 minute este adresat anvelopelor de autoturisme si
vehicule comerciale usoare.
Anvelopele sunt verificate separat, asa cum este si normal. Nu
sunt jucarii, riscul ca vreuna sa fie defecta si sa puna in pericol
viata celor din masina nu este unul pe care sa ti-l asumi ca
producator. Mostre sunt extrase de pe banda si testate. Unele sunt
inspectate cu raze X, altele sunt taiate pentru a cauta defectiuni,
altele sunt rulate pe bancuri iar altele sunt testate pe strada pentru
evaluarea tinutei de drum, durabilitatii si economiei de carburant.
Stiu,
am curiozitati ciudate! Cei care stiu cand si ce citesc, nu vor fi
surprinsi! Mintea mea inmagazineaza tot ce prinde! S-a cam autodepasit
de data asta, dar deh!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu